W ramach serwisu stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności

Rozumiem
Logo CzytajNiePytaj
The Weeknd korporacjom się nie kłania: dobra muzyka za darmo
  • Art
  • Fashion
  • Design
  • Lifestyle
  • Music
  • People
The Weeknd korporacjom się nie kłania: dobra muzyka za darmo
  • COSMIGOLD
The Weeknd korporacjom się nie kłania: dobra muzyka za darmo
  • NEWSLETTER
08 Lutego, 2012

The Weeknd korporacjom się nie kłania: dobra muzyka za darmo

the-weeknd-the-xo-crew.jpg


Trochę o muzyce i trochę o branży muzycznej. W ostatnim czasie rozpędza się w sieci i w realu debata nad kształtem praw autorskich, wolnej kultury i rolą korporacji w tym wszystkim. ACTA, dobrze w polskich mediach omówiona, ale również amerykańska SOPA czy PIPA to tylko symptomy, a gra idzie o większą stawkę.

Układ jest taki. Jeżeli chcesz osiągnąć coś w show biznesie, jeżeli chcesz, aby twoja muzyka trafiła do sklepów i była słuchana i kupowana przez miliony, jeżeli chcesz zarabiać na koncertach – nie masz wyjścia, musisz związać się z wytwórnią (jeżeli w ogóle cię zechce) i podpisać cyrograf, który da ci tylko 10-20% udziału w zyskach ze sprzedaży twojej muzyki. Potem już z górki. Teoretycznie. Taki podział ról i taka ścieżka kariery utrwalana była przez lata, a kto nią nie podąża to outsider, który może liczyć co najwyżej na grono fanów policzalne na palcach obu rąk. Tak być musi?

Nie. Nie musi. Jest internet. Sieć daje niewyobrażalne możliwości kreacji własnego wizerunku i promocji własnej twórczość. Jedyne, co trzeba, to mieć jakiś pomysł na siebie w sieci no i oczywiście robić dobrą muzykę, która rzeczywiście może się spodobać. Przykładem niech będzie artysta ukrywający się pod, mówią analogowo, przydomkiem: The Weeknd.


22 letni Kanadyjczyk Abel Tesfaye, znany szerzej jako The Weeknd to muzyk, który powiedział korporacjom wielkie i głośne: NIE. Nie będę tutaj przytaczaj jego muzycznej kariery, kto dociekliwy, ten go szybko wygoogluje, w końcu o sieci tutaj mowa. Otóż The Weeknd tworzy i nagrywa, a muzykę swoją udostępnia wszystkim za darmo. Muzyk wykorzystując potencjał Internetu, social media, a przede wszystkim YouTube'a (jego utwory na tym serwisie obejrzano już kilkadziesiąt milionów razy), wypromował siebie i swoją twórczość. I został dostrzeżony. Jego utwór „High for This” został wykorzystany w czołówce serialu HBO Entourage, a jego album "House of Balloons" został nominowany do nagrody Polaris Music Prize.


Do tej pory The Weeknd nagrał trzy albumy, wydał je pod własną marką XO i to w jednym roku i wszystkie je udostępnił za darmo w sieci. Każdy, kto chce je pobrać i usłyszeć, może to zrobić wchodząc na oficjalną stronę muzyka, do czego gorąco zachęcam. Co więcej, nie zawahał się odrzucić kontrakty wielkich wytwórni muzycznych. Na czym więc zarabia? Przede wszystkim na remiksach dla gwiazd i koncertach.

theweeknd_echoes.jpg

Artysta ten jest przykładem na to, że wykorzystując sieć i robiąc dobrą muzykę nie trzeba żyć na garnuszku wielkich wytwórni, ale można samemu się wypromować. Nie tylko zresztą o muzykę chodzi. W USA wielką karierę robi self-publishing, czyli wydawanie własnych książek bez udziału wydawców, bezpośrednio u dystrybutorów.

Czy więc powoli zbliża się koniec korporacji i wytwórni żyjących z promocji artystów? Nie sądzę, ale bez wątpienia potrzeba jest zmiana dotychczasowego porządku na linii artysta- wydawca- konsument i uwzględnienie takiego czynnika, jak globalna sieć będąca jednym wielkim bazarem treści.

Źródło: [1],[2]


Zobacz również:
Lana Sutra- Benetton jak zawsze szokuje
BlueMotion i reklama Volkswagena
m4gik- Wojciech Magierski
Teaser tytułowy do filmu "Dziewczyna z Tatuażem"
Matra e-MO+ prawdziwie kobiecy skuter
Adam Martinakis i jego świat w wymiarze 3D
AVE BMX TEAM (POLAND) - CYPRUS TRIP
Wakeboarding na Alasce - teaser 'Cathin' Air'

avatar
BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z NAjNOWSZYMI TRENDAMI
Zapisz się na nasz newsletter!

Podobne artykuły

1_1.jpg
Music

KONKURS z muzyczną zagadką ;) a do wygrania 10 płyt !

06 Lipca
the-weeknd-weeknd-2012-3.jpg
Music

Weekendowa playlista #14

28 Kwietnia
rihanna-vogue-brasil-may-2015-cover-1.jpg
Lifestyle

Rihanna by Mariano Vivanco | Vogue Brasil May 2014

29 Kwietnia
share
FB-icon
Twitter-icon
GP-icon
Następny: Chaos ruchu w Ho Chi Minh City- Vietnam
The Weeknd korporacjom się nie kłania: dobra muzyka za darmo
  • O CzytajNiePytaj
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
CZYTAJNIEPYTAJ ® Copyright © 2012 - 2023

Realizacja: Agendo.pl